1 PENGENALAN
Program ini telah dimaklumkan dalam
perhimpunan rasmi sekolah oleh Guru Perpustakaan iaitu Puan Noraziah Binti Bidin pada akhir
bulan April yang lalu. Setelah sedikit taklimat diberikan semasa perhimpunan,
program ini dijalankan dengan bantuan guru-guru yang berada dalam kelas , guru
bertugas harian di kawasan kantin, pengawas PSS dan pengawas sekolah.
Edaran
bahan bacaan diedarkan kepada semua ketua tingkatan untuk diagihkan kepada
murid kelas masing-masing. Masa yang diperuntukkan untuk aktiviti membaca adalah
selama 10 minit bermula daripada 10.45 pagi hingga 10.55 pagi. Aktiviti membaca
ini adalah dijalankan secara serentak.
2 OBJEKTIF
Antara objektif program adalah untuk
1. Memupuk budaya membaca dalam kalangan murid
2. Menggalakkan murid membaca pelbagai jenis
bahan bacaan.
3. Mendidik murid agar menghargai masa dengan
membaca
3 KEKUATAN
1. Penyertaan amat memberansangkan daripada
kalangan murid yang terlibat.
2.
Menambahkan minat membaca dalam kalangan murid kerana program
membaca
dijalankan secara serentak
3. VISI dan MISI KPM turut diberi penekanan
dalam program ini sebagai penerapan
awal supaya meransang minat murid untuk
menimba ilmu pengetahuan mengenai
pelbagai perkara melalui pembacaan
4 PENAMBAHBAIKAN
1. Pada masa akan datang
diharapkan guru bertugas dapat menghebahkan program ini
sehari lebih awal supaya murid memberi
kerjasama dengan membawa bahan bacaan
sendiri setelah dimaklumkan.
2. Murid juga disarankan untuk
merekodkan bahan bacaan dalam buku NILAM masing-
masing sebagai bukti pembacaan semasa
program Jom Membaca akan datang.
5 PENILAIAN AKTIVITI
Aktiviti ini berjaya mencapai objektif yang
diharapkan
PENUTUP
Secara keseluruhannya, program Jom
Membaca selama 10 minit berjalan dengan lancar dan mendapat maklumbalas yang
baik daripada pihak guru dan murid.
Selain itu, perjalanan program
berjalan dengan lancar atas kerjasama yang telah diberikan oleh semua
pihak. Diharap minat membaca dapat disemai dan dipupuk dalam kalangan murid.
Selain daripada itu, diharapkan murid menghargai masa lapang dengan
menggunakannya dengan berfaedah dengan membaca
No comments:
Post a Comment